0

Twój koszyk jest pusty

Italo Calvino

Po co czytać klasyków

Po co czytać klasyków
Data premiery
2020-10-28
Liczba stron
336 w oprawie miękkiej ze skrzydłami
ISBN
978-83-8196-138-7
Wybierz wersję produktu:
49,00 zł39,20 zł

Pierwsza polska edycja tomu wydanych pośmiertnie esejów Itala Calvina. Trzydzieści pięć tekstów o pisarzach (od Homera i Owidiusza do Borgesa i Queneau), których cenił najbardziej. „Lubię przede wszystkim Stendhala, bo tylko u niego jednostkowe napięcie moralne, napięcie historyczne, pęd życia są jednym i tym samym […]. Lubię Puszkina za jego przejrzystość, ironię i powagę. Lubię Hemingwaya, bo jest […] wolą szczęścia, smutkiem. Lubię Stevensona, bo mam wrażenie, że lata. Lubię Czechowa, bo nie zmierza tam, dokąd zmierza. Lubię Conrada, bo żegluje po otchłani i nie tonie. Lubię Tołstoja, bo czasem wydaje mi się, że jestem bliski zrozumienia, jak on to robi, a jednak nic z tego. […] Lubię Gogola, bo zniekształca z precyzją, przewrotnością i umiarem. Lubię Dostojewskiego, bo zniekształca konsekwentnie, z pasją i bez umiaru. Lubię Balzaka, bo jest wizjonerski. Lubię Kafkę, bo jest realistą. […] Lubię Sveva, bo trzeba się będzie zestarzeć. Lubię…”

 

Informacje o autorze

Italo Calvino (1923−1985), prozaik i eseista włoski, przez ponad trzydzieści lat był doradcą wydawnictwa Einaudi. W latach sześćdziesiątych redagował awangardowe pismo „Il Menabò”. Twórczość Calvina odznacza się elegancją stylu i precyzją myśli. Debiutował Ścieżką pajęczych gniazd (1947), pikarejską opowieścią przesyconą baśniowością i fantastyką, które naznaczyły jego pisarstwo. W tej samej tonacji utrzymane są zbiory opowiadań: Ultimo viene il corvo (1949, Kruk przybywa ostatni), L’entrata in guerra (1954, Przystąpienie do wojny). W latach pięćdziesiątych opublikował powiastki filozoficzne zebrane później w tomie Nasi przodkowie (Wicehrabia przepołowiony, Baron drzewołaz, Rycerz nieistniejący). Napisał cykl opowieści fantastycznych, opartych raczej na modelach matematycznych niż na wzorcach science fiction: Opowieści kosmikomiczne i Jeśli t = zero. Owocem fascynacji literaturą eksperymentalno-kombinatoryczną, Borgesem i OuLiPo są powieści Zamek krzyżujących się losów, Niewidzialne miasta czy Jeśli zimową nocą podróżny. Pośmiertnie ukazały się Wykłady amerykańskie (1988), które Calvino miał wygłosić na Uniwersytecie Harvarda. Eseje zebrał w tomach: Una pietra sopra (1980, Sprawa zamknięta) i Collezione di sabbia (1984, Kolekcja piasku). W 1995 roku wydano zbiór Po co czytać klasyków. Autor często tłumaczony na język polski, wielokrotnie prezentowany na łamach „Literatury na Świecie”.

Recenzje i wywiady
Zapraszamy do obejrzenia relacji z promocji książki. Z Anną Wasilewską i Tomaszem Swoboda rozmawia Justyna Sobolewska.
Calvino jest w Polsce wznawiany i kochany. Ale jego eseistyka pozostaje mało znana. Wyszły po polsku „Wykłady amerykańskie”, które – jak pisze Anna Wasilewska – uważa się za jego „testament literacki”, a teraz dostajemy „Po co czytać klasyków?”, czyli zbiór tekstów uchodzących za jego „autobiografię intelektualną”. Justyna Sobolewska, 6.11.2020, tygodnik POLITYKA
[…] Calvino potrafi skutecznie zachęcać do samodzielnej lektury autorów, o których pisze. Po tym poznajemy szczególnie utalentowanych recenzentów, że zamiast wykonać za nas robotę czytania, potrafią nas do niej zobowiązać. 1.12.2020, KULTURA LIBERALNA
Te wyrafinowane, erudycyjne eseje są lekturą wspaniałą, pełną barw, kształtów i myśli. Smakowitą przygodą intelektualną dla każdego, kto kocha książki, autorstwa nie tylko klasyków. Krzysztof Lubczyński, 25.01.2021, TRYBUNA
Jeszcze nie tak dawno PIW miał w nazwie likwidację. Obecnie mógłby się nazywać „Państwowy Instytut w rozkwicie”. Drukuje cudo za cudem […]. Wydał zbiór esejów Itala Calvina […]. Spis treści tej książki wygląda niczym litania. Mamy „wszystkich świętych”. […] Calvino pisze swobodnie, „from heart to heart”. Jego wielka erudycja nie ma w sobie nic z uczelnianego stroszenia piórek […]. Mogą go spokojnie czytać „zwykli czytelnicy”, żywo zainteresowani dziełami literackimi, które pochłaniają, bo nie potrafią inaczej. Maciej Stroiński, luty 2021, miesięcznik ZNAK.
Za sprawą PIW-owskiej serii Domy[ze]słów do rąk polskiego czytelnika trafiają ważne zbiory szkiców poświęconych literaturze. Można by nawet pokusić się o stwierdzenie, że publikowane są w niej klasyczne już pozycje nowoczesnej eseistyki. Magdalena Śniedziewska, 1.04.2021, NOWY NAPIS