0

Twój koszyk jest pusty

Franz Kafka

Opowieści i przypowieści

Opowieści i przypowieści
Data premiery
2016-11-30
Liczba stron
630 w oprawie twardej
ISBN
978-83-64822-51-3
Wybierz wersję produktu:
49,00 zł39,20 zł
20,00 zł

Najobszerniejszy oraz pierwszy w historii tom opowiadań i miniatur Franza Kafki w układzie chronologicznym. 

„Kafka należy do osobliwego typu pisarzy, których wysiłek skupia się na formułowaniu i komplikowaniu problemu, a nie na jego rozwiązaniu. Wszystkie jego dzieła reprodukują w gruncie rzeczy w przeróżnych odmianach jednakową sytuację zasadniczą, ich fabuła, zresztą bardzo nikła, nie posuwa się naprzód, lecz krąży w miejscu i stale powraca do punktu wyjścia – jej treścią są bowiem niekończące się rozważania ludzi, którzy medytują nad tym, jak osiągnąć cel dla człowieka nieosiągalny”. Tak pisał Roman Karst w przedmowie do wydania nowel i miniatur Kafki (PIW 1961).

Dziś przypominamy obszerny wybór opowiadań, miniatur, przypowieści, aforyzmów wreszcie. Granica między tymi rodzajami jest u Kafki nieostra, łączy je forma paraboli i tajemnica, otwierająca pole do różnorodnych interpretacji, przez co tak doniosłe jest to dzieło. Zwykło się chyba krótkie utwory autora Procesu stawiać niżej niż jego powieści. Niniejszy tom ma na celu przekonać, że niesłusznie. Zgromadzone utwory starano się ułożyć chronologicznie (mimo niemożliwości ustalenia dokładnych dat powstania wielu z nich), a więc choćby w przybliżeniu ukazać przebieg twórczości Kafki.

Czytelnik znajdzie tu takie perły, jak Kolonia karna,Wyrok, Przemiana, Jama czy Budowa chińskiego muru, ale też mniej znane utwory, na czele z Troską ojca rodziny, Prometeuszem, Milczeniem syren, Prawdą o Sanczo Pansie.

Okładkę zdobi rysunek autora, Der Denker (Myśliciel) z 1913 roku.

Informacje o autorze

Życie żydowskiego urzędnika firmy ubezpieczeniowej i pisarza doktora Franza Kafki z Pragi trwało czterdzieści lat i jedenaście miesięcy. Na nauki w szkole i uniwersytecie przypadło szesnaście lat i sześć i pół miesiąca, na działalność zawodową czternaście lat i osiem i pół miesiąca. W wieku trzydziestu dziewięciu lat przeszedł na emeryturę. Zmarł na gruźlicę krtani w sanatorium pod Wiedniem.

Pomijając pobyty w Rzeszy Niemieckiej – przeważnie były to podróże weekendowe – Kafka spędził za granicą około czterdziestu pięciu dni. Był w Berlinie, Monachium, Zurychu, Paryżu, Mediolanie, Wenecji, Weronie, Wiedniu i Budapeszcie. Trzy razy widział morze: Morze Północne, Bałtyk i włoski Adriatyk. Poza tym był świadkiem pierwszej wojny światowej.

Franz Kafka pozostał bezżenny. Był trzykrotnie zaręczony: dwa razy z Felice Bauer, urzędniczką z Berlina, raz z Julie Wohryzek z Pragi. Związki miłosne łączyły go przypuszczalnie z kolejnymi czterema kobietami, ponadto utrzymywał kontakty seksualne z prostytutkami. Zaledwie pół roku życia spędził z kobietą w jednym mieszkaniu. Nie miał potomstwa.

Pozostawił około czterdziestu ukończonych tekstów prozatorskich, z których dziewięć można nazwać opowiadaniami. W edycji krytycznej dzieł Kafki teksty uznane przez autora za ukończone obejmują około trzystu pięćdziesięciu stron druku. Ponadto zostawił mniej więcej trzy tysiące czterysta stron zapisków w dziennikach oraz fragmentów literackich, wśród nich trzy nieukończone powieści. Zgodnie z rozporządzeniem w testamencie wszystkie te rękopisy miały zostać zniszczone; bliżej nieokreśloną, ale znaczną liczbę zeszytów z rękopisami zniszczył sam. Max Brod nie zastosował się do polecenia Kafki, lecz opublikował dostępną mu spuściznę pisarza. Zostały też wydane niemal wszystkie z około tysiąca pięciuset listów.

Kafka pojmował akt pisania jako właściwe centrum istnienia, pisanie uspokajało go i stabilizowało, udane utwory dawały mu pewność siebie. Jednak na każdą stronę rękopisu, którą uważał za wartą zachowania, przypadało dziesięć albo i dwadzieścia stron zasługujących w jego mniemaniu na zniszczenie. Wszystkie projekty literackie wykraczające poza rozmiar opowiadania spalały na panewce. To samo dotyczy prób w innych gatunkach: język poezji był mu niedostępny, plan napisania autobiografii nie doczekał się realizacji, także nieliczne, podejmowane bez przekonania eksperymenty w dziedzinie twórczości dramatycznej nie przyniosły wymiernych sukcesów. Brod przez długie lata usiłował tendencyjną strategią wydawania poszczególnych dzieł zatuszować tę sytuację, bezprzykładną wszak w dziejach literatury światowej. Dzisiaj jednak nie ma już nic do ukrycia, istnieje krytyczne wydanie dzieł Kafki i niezaprzeczalne wrażenie, że jako pisarz pozostawił on rumowisko.

(Reiner Stach w przekładzie Sławy Lisieckiej)