0

Twój koszyk jest pusty

Villiers de l’Isle-Adam

Ewa jutra

Ewa jutra
Data premiery
2015-11-26
Liczba stron
400 w oprawie twardej
ISBN
987-83-64822-31-5
35,00 zł28,00 zł
Produkt niedostępny

Ewa jutra to arcydzieło okresu symbolizmu. Poeci z Mallarmém i Verlaine’em na czele, prozaicy od Anatola France’a do Jorge Louisa Borgesa podziwiali jego metafizyczne perspektywy, poruszający liryzm i zawrotną ironię w opisie zdegradowanego przez materializm świata. To powieść filozoficzna, nawiązująca do Fausta, a zarazem jedna z pierwszych powieści science-fiction, podejmująca – za Mary Shelley i E.T.A. Hoffmannem – wątek sztucznego człowieka. Nie czysto mechanicznego, jak u poprzedników Villiersa, ale – zgodnie z fascynacjami epoki – elektryczno-mediumicznego. Sztuczna kobieta, Ewa jutra, przeciwstawiona dekadenckiej femme fatale, ma zapewnić szczęście wybranym mężczyznom jutra.

Ewa jest także powieścią o buncie uczonego, noszącego w powieści nazwisko Edisona, buncie zakończonym tragiczną klęską i metafizyczną iluminacją. Główne tematy literatury fin de siècle łączą się tu ze sobą, tworząc panoramę myśli epoki, pomocną w jej pełnym zrozumieniu. Humanista pragnący ukształtować sobie obraz końca dziewiętnastego wieku musi włączyć do swoich lektur powieść Villiersa.
Ewa jutra była już tłumaczona na polski w roku 1922 (jako Ewa przyszłości). Przekład, czytany przez wiele pokoleń entuzjastów, studentów i badaczy, nie oddaje jednak stylistycznych walorów powieści. Nowe wydanie tego dzieła w dobrym współczesnym przekładzie było pilną koniecznością.


Informacje o autorze

Auguste de Villiers de l’Isle-Adam (1838−1889) wywodził się ze zubożałej arystokracji i pysznił się swoim hrabiowskim nazwiskiem. Obracał się w kręgach artystycznej cyganerii, większość życia spędził w nędzy. Interesował się idealistyczną filozofią niemiecką i okultyzmem, przyjaźnił się z Mallarméem; inspirowali go głównie Baudelaire i E.A. Poe. Podziwiany w elitarnym środowisku literackim, szerszego uznania doczekał się dopiero pod koniec życia; Huysmans złożył mu hołd w powieści Na wspak. Villiers pisał prozę, poezję i dramaty. W jego powieści fantastycznej Ewa jutra (PIW 2015) szalony naukowiec tworzy sztuczną kobietę Andreidę. Niejednorodny gatunkowo, pełen gorzkiej ironii zbiór opowiadań Opowieści okrutne (1883), w którym oprócz niesamowitości w romantycznym duchu sporo jest drwin z mentalności mieszczańskiej i prozy realistycznej, dał początek podgatunkowi opowieści niesamowitej conte cruel, w której źródłem grozy są fizyczne lub psychiczne udręki bohaterów.

„Teraz panuje rodzaj ciszy […] wokół drogi artystycznej, a nawet osoby tego wielkiego człowieka. Zapomnienie – nie, lecz oczekiwanie, owa prawdziwa płyta nagrobna; dopóki niespodziewanie i nagle nie upowszechni się pewność, bez niczyjego udziału i tym trwalsza” (Stephané Mallarmé).