Moby Dick
092018/20/de47aa06ba_moby-dick-1-okl-mala.jpg
092018/20/c062720eb3_moby-dick-2-okl-mala.jpg
092018/20/7885b62ba0_moby-dick-obie.jpg
092018/20/de47aa06ba_moby-dick-1-okl-mala.jpg
092018/20/c062720eb3_moby-dick-2-okl-mala.jpg
092018/20/7885b62ba0_moby-dick-obie.jpg

Wariant produktu

47,20 zł
59,00 zł
Najniższa cena z ostatnich 30 dni. 59.00 zł
Dostępna liczba egzemplarzy: 11

Informacje

Data premiery
2018-10-10
Liczba stron
872
ISBN
978-83-06-03500-1
Oprawa
Twarda

Opis

Edycja dwutomowa, cena obejmuje oba tomy.

 

„Poniektórzy powiadają, że wieloryb nie jest zdolen otworzyć swej paszczy, to wszelako jest bajką”. 

                                                                                             Podróż do Grenlandii, A.D. 1671, Harris Collection

 

„Oczywiście, że [biały wieloryb] to symbol. Ale symbol czego? Myślę, że nawet Melville tego nie wiedział. I to jest najlepsze w Moby Dicku!”

D.H. Lawrence

 

„Wszelkie omówienie czy też wprowadzenie do tej powieści musi przypominać próbę zapakowania wieloryba do puszki po sardynkach. Moby Dick to […] epika najwyższych lotów, podejmująca wiele wątków mitologicznych i biblijnych. To utwór metafizyczny, prometejski, nihilistyczny, komiczny, tragiczny, mistyczno-erotyczny, nietzscheański […]”

                                                                                                 fragmenty eseju Mikołaja Wiśniewskiego

 

 

„Wieloryb to zwierzę ssące, pozbawione tylnych kończyn”.

Baron Cuvier

 

„Moby Dick jest pełen znaczeń, ale jego znaczenie to nierozwiązywalny problem. Błędem byłoby traktować [nazwę statku] «Rozkosz» lub trumnę [Queequega] jako symbole: nawet jeśli takie symboliczne odczytanie jest trafne, spłaszcza ono książkę. O Moby Dicku nie możemy powiedzieć nic ponadto, że jest polem walki”

  E.M. Forster

 

„[…] na koniec swoich rozważań o cetologii, w rozdziale XXXII, Melville-Izmael stwierdza: «Niechaj Bóg mnie strzeże przed ukończeniem czegokolwiek! Cała ta książka to ledwie szkic – nie: szkic szkicu!». W tym samym też duchu należy czytać Moby Dicka, to znaczy – nigdy nie kończyć”. 

z posłowia Mikołaja Wiśniewskiego

Informacje o autorze

Herman Melville urodził się w Nowym Jorku 1 sierpnia 1819 roku. Pochodził ze znanej i dobrze sytuowanej bostońskiej rodziny. W wieku dwudziestu dwóch lat zaciągnął się na statek wielorybniczy. Przez półtora roku Melville pracował na brygu „Acushnet”, potem uciekł ze służby i przez ponad miesiąc żył w ukrytej dolinie, pośród „kanibali” (jak nazywano Polinezyjczyków). Ta przygoda posłużyła mu później za kanwę jego pierwszej powieści, Taipi (1846). Literacki debiut Melville’a spotkał się z dużym zainteresowaniem czytelników. Następne cztery lata to okres niebywałej eksplozji twórczej: napisał wówczas cztery powieści. Pierwsza z nich, Omoo, to kontynuacja Taipi. Kolejna powieść − Mardi (1849) − była szokiem dla jego czytelników, z początku realistyczna historia szybko przeradza się w fantastyczną opowieść o na wpół baśniowych krainach, rodem ze Swifta. Kolejne jego powieści to Redburn i Biały kubrak. Po ich opublikowaniu, w 1850 roku, rozpoczął pracę nad Moby Dickiem.

Recencje i wywiady

Marcin Sendecki o "Moby Dicku" w magazynie "Książki"
Stary nowy „Moby Dick”. O reedycji najsłynniejszej powieści Hermana Melville’a - recenzja Piotra Kieżuna w Kulturze Liberalnej
"Moby Dick" w Melancholii Codzienności
„Moby Dick” jest mniej więcej tak głęboki, wieloznaczny, wielowymiarowy, poddający się ogromnej ilości interpretacji, jak „Proces Kafki”. A tak naprawdę, jak Proces: nieskończony w swoich znaczeniach, jak ocean. I nie sposób „Moby Dicka” po prostu skończyć czytać, bo jego znaczenia, podobnie jak Procesu, co jakiś czas (cały czas?) aż za łatwo dają się przenieść na realnie istniejący świat. Wniosek? Najprostsze, wydawałoby się, trywialne metafory, opowieści fabularnie proste, niosą ze sobą najwięcej znaczeń. I dlatego Melville, Proces i 3/4 tzw. klasycznej literatury przetrwa i będzie czytane za lat nawet tysiąc. ZA MAŁO REGAŁÓW, 24.06.2020