0

Twój koszyk jest pusty

Arthur Machen

Wzgórze przyśnień

Wzgórze przyśnień
Data premiery
2020-06-15
Liczba stron
320 w oprawie twardej z obwolutą
ISBN
978-83-8196-083-0
39,00 zł31,20 zł

Premiera książki: 15.06.2020

Tłumacz:

Niepokojąca powieść walijskiego pisarza, debiutującego jako autor skandalizujących opowiadań grozy, a potem niesłusznie wtłaczanego w ramy tego gatunku, podczas gdy jego hipnotyczna, klarowna proza je przekracza. Znać tu fascynację antykiem i mroczną zmysłowością, a także wirtuozowską muzyczność języka. Bohater powieści w młodym wieku przeżywa dziwną inicjację, i to go naznacza. Jego późniejsze lata w Londynie, gdzie próbuje zostać pisarzem, to próba zrozumienia, co właściwie się stało, jaka siła go dotknęła i co owo dotknięcie znaczy. To jedna z opowieści, które wciągają aurą i stylem, nie fabułą. W świecie anglojęzycznym ma rangę zapomnianego klasyka i jest często wznawiana. 

Informacje o autorze

Arthur Llewelyn Jones Machen (1863−1947), pisarz walijski. Urodził się w miasteczku Caerleon-on-Usk w ubogiej rodzinie księdza anglikańskiego. Ukończył tylko szkołę średnią. W wieku osiemnastu lat przeprowadził się do Lon­dynu, pracował dorywczo w czasopismach i wydawnictwach. Owocem fascynacji starociami i kuriozami były jego pierwsze książki: parodia traktatów scholastycznych The Anatomy of Tobacco (1884, Anatomia tytoniu) i pastisz Chaucera The Chronicle of Clemendy (1888, Kronika Clemendy). Z początku tłumaczył też z francuskiego, przełożył m.in. Heptameron Małgorzaty z Nawarry (1894) i Pamiętniki Casanovy (1894).

W 1894 zadebiutował jako autor opowiadań grozy tomikiem The Great God Pan (Wielki Bóg Pan). W następnych latach wydał powieść grozy The Three Im­postors (1895, Troje szalbierzy) i kolejne nowele w podobnej konwencji, napisał też tomik krótkiej prozy Ornaments in Jade (1924, Ornamenty z nefrytu). W 1897 ukoń­czył swoją najlepszą powieść The Hill of Dreams (Wzgórze przyśnień), ale nie mogła ona znaleźć wydawcy, ukazała się dopiero w 1907. W 1898 napisał książkę eseistycz­ną Hieroglyphics. A Note upon Ecstasy in Literature (1902, Hieroglify. O ekstazie w literaturze). W tym samym roku załamał się po śmierci żony i na kilka lat przestał pisać.

Po I wojnie twórczość Machena przeży­ła krótkotrwały boom w USA, ukazała się tam pierwsza praca krytyczna o nim i kilka wznowień. W latach dwudziestych Machen wydał książki autobiograficzne Far Off Things (1922, Rzeczy dalekie), Things Near and Far (1923, Rzeczy bliskie i dalekie) i The London Adventure (1924, Londyńska przygoda) oraz kilka tomów esejów i gawęd o różnorodnej tematyce, publikowanych wcześniej w gazetach, m.in. Dreads and Drolls (1926, Strachy i śmiechy). W 1929 Machen, stale borykający się z niedostat­kiem, wyprowadził się z rodziną do Amer­sham pod Londynem. Kłopoty finansowe sprawiły, że odżył jako prozaik: wydał powieść The Green Round (1933, Zielony krąg) i tomy opowiadań The Cosy Room (1936, Przytulny pokój) i The Children of the Pool (1936, Dzieci sadzawki). Otoczony niewielkim, ale oddanym kręgiem wielbicie­li, z inicjatywy młodszych pisarzy w 1933 otrzymał prawo do państwowej emerytury; w 1943 grupa cenionych autorów (m.in. T.S. Eliot, G.B. Shaw, Siegfried Sassoon, Max Beerbohm, Walter de la Mare) wsparła publiczną składkę na jego rzecz.

Po śmierci Machena jego twórczość z wolna popadała w zapomnienie. Od lat dziewięćdziesiątych XX wieku przeżywa renesans. Angielska oficyna Tartarus Press od lat wznawia trudno dostępną prozę i eseje Machena.

Po polsku ukazały się dwie książki Ma­chena w przekładach Tomasza S. Gałązki: wybór opowiadań Inne światy (2007) i po­wieść Troje szalbierzy (2018). „Literatura na Świecie” poświęciła mu numer 9-10/2019.