

Informacje
Opis
Na okładce podwójnego 16–17 numeru „Witkacego!” Postać kobiety w ruchu z lat 40. XX wieku, sugestywny portret wielokrotny autorstwa Estery Karp – artystki totalnej i tragicznej. Nad dziejami jej życia unosi się mgławica Tajemnicy Istnienia, dryfująca nad multiplikującą się rzeczywistością między Skierniewicami, Łodzią, Paryżem, Wiedniem i Monachium. Wystawę monograficzną Karp w Muzeum Historycznym w Skierniewicach recenzuje Anna Zelmańska-Lipnicka. O innej znanej-nieznanej artystce, Tamarze Łempickiej, opowiada Lechosław Lameński. Po raz kolejny na łamach półrocznika publikuje rysunki Wojciech Grabowski; po raz pierwszy piszą Wojciech Szatkowski, zakopiański historyk taternictwa, narciarstwa i zbójnictwa, oraz Anna Oliynyk, dzięki którym doświadczycie białego szaleństwa i metafizyki ciszy, niekoniecznie równocześnie. Wybitny kolekcjoner, bibliofil Jan Straus analizuje antykwaryczne rzadkości – katalogi wystaw Formistów i Buntu. Natalia Kruszyna omawia wkład Witkiewicza w rozwój światowej fotografii przy okazji wizyty w paryskim Centre Georges Pompidou. Stefan Okołowicz wspomina prezentację swojej kolekcji portretów wielokrotnych w Atelier 34zero w Brukseli, która udokumentowała fenomen – popularność „amerykańskiej zabawy”, której uległ też Witkacy w Piotrogrodzie w 1917 r. Ważnym bohaterem numeru jest rzeźbiarz August Zamoyski i jego francuska pracownia. Z tekstu Przemysława Pawlaka o rodzinie Błońskich dowiecie się, dlaczego krawcy są równie ciekawi jak Szewcy. Dzięki Tomaszowi Pawlakowi poznacie bliżej pannę F., tajemniczą panią Trojan i „chińskiego lotnika”. W dziale naukowym teksty prof. Krzysztofa Kościuszki i Dominika Gańko. Numer dedykowany Włodzimierzowi Mirskiemu, królowi Witkacofilów, z okazji jego 90. urodzin.